Akıl Sağlığı İçin Metaverse Kullanılabilir mi?
Metaverse son yılarda en çok tartışılan yenilikçi teknolojiler arasında yer
alıyor. Dünya ekonomik forumunun bu konudaki bir araştırmasına denk geldim ve düzenlemeler yaparak aşağıdaki sorulara cevap verecek şekilde sizlerle
paylaşmak istedim.
İçerikte bahsedilen firmalara ilişkin link bağlantılarını, daha fazla bilgi
almak için ziyaret edebilmeniz için özellikle kaldırmadım
Bu Yazıda Hangi Sorulara
Cevap Alabilirsiniz?
Ekran başında
geçirilen zaman bir halk sağlığı sorunu olabilir mi?
Sanal ortak
alanların (Metaverse) tedavi edici özelliği var mı?
Dokunma simüle
edilebilir mi?
Akıl sağlığı
problemler için oyunlardan yararlanılabilir mi?
Metaveri, insanların bağlantı kurması ve terapiye erişmesi için paylaşılan bir sanal alan sağlamak için kullanılabilir. Kaynak: Midjourney ve Studio Miko. Komut (kısaltılmış): "Gölde cam bir küp içinde kayıkla gezen insanlar".
Ruh sağlığını iyileştirmek için
paylaşılan sanal alanlar.
ABD Genel Cerrahi doktorları geçtiğimiz günlerde “ülkenin
zamanımızın en acil halk sağlığı sorunlarından biri” olarak adlandırdığı
şeye karşı savaş ilan etti. Ekran başında geçirilen fazla zaman ve sosyal
medya psikolojik sağlığı olumsuz etkileyebilir. Ancak sorumlu bir şekilde kullanıldıklarında da
bu konularda yarar sağlayabilir. Paylaşılan sanal alanlarda bağlantı kurmak
için harcanan ekran süresi, büyüyen zihinsel sağlık krizine katkıda bulunmak
yerine onunla mücadeleye yardımcı olabilir.
Sanal paylaşımlı alanlar,
insanların profesyonel ve sosyal olarak etkileşimde bulunabileceği dijital
ortamlardır. Bu alanların geleceği genel olarak metaveren olarak
adlandırılıyor ve bu, artırılmış veya sanal gerçeklik (AR/VR) ile geliştirilmiş
sanal paylaşımlı alanları içerebiliyor. Şu anda birden fazla paylaşılan
sanal platformun mevcut olması gibi, amaç ve sürükleyicilik düzeyi açısından
farklılık gösteren birden fazla metaverse olacaktır.
COVİD-19 salgını öncesinde var
olan akıl sağlığı krizi, o zamandan bu yana benzeri görülmemiş seviyelere
yükseldi. Metaverse destekli zihinsel sağlık tedavisi için
koşulları olgunlaştırıyor. Ruh sağlığı hizmeti sağlayıcılarının sayısı
artan krizi karşılamaya yetmiyor. Ruh sağlığı merkezli teknolojik bir altyapı,
ruh sağlığı alanında önleme, teşhis, tedavi, eğitim ve araştırma konularında
destek sağlayacaktır.
Akıl sağlığı tedavisi için oyun
platformlarından halihazırda yararlanılıyor. Bu tür platformlar yalnızca
hastaların katılımını artırmakla kalmıyor, aynı zamanda zihinsel sağlık
sorunlarının ortadan kaldırılmasına da yardımcı oluyor. Örneğin DeepWell Therapeutics ,
depresyon ve anksiyeteyi tedavi etmek için video oyunları
yarattı; İngiltere merkezli Xbox stüdyosu Ninja Theory, zihinsel
sağlık farkındalığını kitlesel pazar oyunlarına dahil etti ve Insight Project ile
tedaviyi de genişletmeyi planlıyor ; ve TRIPP , VR destekli
rehberli farkındalık ve meditasyon yoluyla refahı artıran Mindful Metaverse'yi
yarattı.
Olgunlaşan arayüz
teknolojileri, uzaktaki katılımcılar arasındaki sosyal ve duygusal bağlantıları
daha da artırabilir. Örneğin Emerge Wave 1 , dokunmayı simüle etmek için ultrasonik
dalgaları kullanan ve kullanıcıların sosyal deneyimini geliştiren masaüstü bir
cihazdır. İnvaziv olmayan nöroteknolojiler, kullanıcının duygusal durumuna
göre ayarlanmış geri bildirim bile sağlayabilir. Örneğin, Neurable kulaklıklar
duyguyu ölçmek için elektrotlar kullanıyor ve müziği buna göre
ayarlayabiliyor. Sonunda meta veri, tedavi edilemez depresyonu tedavi
etmek için doğrudan beyin uyarımı gibi terapötik nöroteknolojilere de
bağlanacak.31
Akıl sağlığı ihtiyaçlarının
sürekliliği için Metaverse’den yararlanmak bir kazan-kazan
olabilir. Yalnızca hastalar fayda sağlamakla kalmayacak, aynı zamanda Metaverse
tabanını pratik ve gerekli bir uygulamaya dayandırmak, bu ilerleyen sanal
alanın ortaya çıkmasına neden olabilir.
Kaynak:
Dünya Ekonomik Forumu Web Sitesi https://www.weforum.org/reports/top-10-emerging-technologies-of-2023/in-full/flexible-batteries#2-generative-artificial-intelligence
)
| Corinna Lathan
Kurucu Ortak ve eski İcra Kurulu Başkanı, AnthroTronix
| Geoffrey Ling
Nöroloji Profesörü, Johns Hopkins Hastanesi